Het duurzaamheidsrapport 2023 van Chiesi Group belicht de impact op strategische gebieden zoals patiënten, planeet, mensen en welvaart, terwijl wordt geanticipeerd op veranderingen in de regelgeving.
Parma, 22 juli 2024 – Chiesi, een internationale onderzoeksgerichte biofarmaceutische groep, kondigt de publicatie aan van haar duurzaamheidsrapport 2023, nu beschikbaar op www.chiesi.com. Het rapport is georganiseerd in vier belangrijke secties: Patiënten, Planeet, Mensen en Welvaart.
Chiesi's zakelijke aanpak is geworteld in het creëren van gedeelde waarde door maatschappelijke uitdagingen te integreren in haar kernmissie. Aan het einde van 2023 heeft Chiesi zijn functies Shared Value & Sustainability en Global Strategy samengevoegd met belangrijke cross-functionele afdelingen, waaronder Global Business Development, Competitive Intelligence, SKAI (Scientific and External Knowledge Analytics and Insights), COI&C (Center for Open Innovation and Competence) en Digital Health. Deze nieuwe geïntegreerde afdeling krijgt de naam "Strategy, Sustainability, and Growth Unit"."
"Door deze afdelingen en hun uiteenlopende vaardigheden en perspectieven te verenigen, pionieren we met een transversale aanpak om de toekomstige economische evolutie en duurzame groei van het bedrijf te stimuleren", zegt Siham Imani, het nieuwe hoofd van de afdeling Strategie, Duurzaamheid en Groei. “Door dit integratieve bestuur gebruiken we onze collectieve expertise om te innoveren en een positieve maatschappelijke en ecologische impact te bevorderen”.
PATIËNTEN - Bevordering van innovatie en gezondheidsgelijkheid om aan de behoeften van de patiënt te voldoen
Chiesi's missie is het ontwikkelen en op de markt brengen van innovatieve therapeutische oplossingen die de kwaliteit van leven van mensen verbeteren. In 2023 investeerde de Groep, gedreven door innovatie, € 720,8 miljoen - 23,8% van de omzet (meer dan € 3 miljard) - in onderzoek en ontwikkeling. Chiesi werd opnieuw erkend als het toonaangevende Italiaanse farmaceutische bedrijf voor patenten die zijn ingediend bij het Europees Octrooibureau, met een portfolio van meer dan 6.200 wereldwijde patenten.
In 2023 heeft Chiesi de bouw van het Biotech Center of Excellence van de Groep voortgezet, dat in het najaar van 2024 zal worden geopend. Deze faciliteit zal zich richten op de ontwikkeling en productie van biologische geneesmiddelen, waarbij het hele proces van celkweek tot de productie van geneesmiddelen en het verpakken voor wereldwijde distributie wordt beheerd. Het initiatief heeft tot doel toptalent aan te trekken, de gespecialiseerde expertise van Italië te vergroten en het leiderschap van Europa op het gebied van biotechnologische innovatie te versterken.
Chiesi introduceerde een uniform Patient Journey Framework om een cultuur van continue patiëntbetrokkenheid en beoordeling van behoeften te bevorderen, waarbij de unieke ervaring van elke patiënt tijdens hun zorgtraject wordt erkend. Deze benadering houdt rekening met de specifieke aspecten van hun ziekten, de nationale gezondheidsstelsels en de samenwerking met artsen.
In lijn met de VN-agenda 2030 werkt Chiesi aan een strategie voor gezondheidsgelijkheid om meer patiënten te bereiken en de zorgstandaard voor mensen met ziekten te verbeteren door hiaten in de toegang tot gezondheidszorg aan te pakken. Bijna alle Chiesi-filialen hebben nu actieve projecten die gericht zijn op het bereiken van gezondheidsgelijkheid.
PLANET – Klimaattransitieplan: netto nul bereiken tegen 2035
Chiesi zet zich in voor de bestrijding van klimaatverandering en streeft ernaar om tegen 2035 een netto-nuluitstoot van broeikasgassen (BKG) te bereiken. De Groep heeft een robuust klimaattransitieplan aangenomen dat vooruitloopt op de verwachte wettelijke vereisten van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dit plan dient als een strategische routekaart om de emissiereductiedoelstellingen te halen en zorgt voor veerkracht en aanpassingsvermogen op lange termijn bij het aanpakken van klimaatgerelateerde uitdagingen.
In 2023 behaalde Chiesi in vergelijking met ons referentiejaar 2019 een vermindering van 39% van de Scope 1- [1] en 2-broeikasgasemissies[2] . Hoewel onze Scope 3-emissies zijn toegenomen door de groei van het bedrijf, investeert Chiesi meer dan € 350 miljoen in de ontwikkeling van een nieuwe dosisinhalator onder druk (pMDI). Dit initiatief heeft tot doel de huidige koolstofvoetafdruk van het product significant te verkleinen door het huidige drijfgas te vervangen door een alternatief met een laag aardopwarmingsvermogen. Na de voltooiing van twee kortlopende klinische proeven om de veiligheid van het nieuwe drijfgas te beoordelen, is de Groep in november 2023 gestart met een klinische fase III-veiligheidsstudie op lange termijn. Chiesi streeft ernaar om de primaire klinische ontwikkeling van zijn Carbon Minimal pMDI-portfolio, waarbij gebruik wordt gemaakt van het drijfgas HFA 152a met een laag GWP, tegen 2025 af te ronden.
De waardeketen is cruciaal in Chiesi's weg naar het bereiken van Net Zero in 2035. De Code van onderlinge afhankelijkheid, ontwikkeld in samenwerking met strategische partners, geeft richting aan het gedrag van leveranciers, partners en distributeurs. Chiesi is begonnen met de implementatie van EcoVadis als een primair instrument om de milieu- en sociale prestaties van zijn leveranciers te evalueren, en heeft in 2023 de [3] EcoVadis Platinum Medal verdiend.
MENSEN - Prioriteit geven aan welzijn, gelijkheid en gemeenschapsontwikkeling
Chiesi geeft prioriteit aan het welzijn van werknemers en bevordert een positieve, respectvolle werkomgeving. Deze toewijding wordt onderstreept door certificeringen zoals 'Great Place to Work' (GPTW) en 'Top Employer'.
Door middel van initiatieven ter bevordering van gelijke kansen, eerlijke beloning en ondersteunend beleid wil de Groep ervoor zorgen dat alle werknemers eerlijk worden beloond. Na het dichten van de loonkloof tussen mannen en vrouwen in 2022, werd Chiesi het eerste Italiaanse farmaceutische bedrijf dat door Bureau Veritas werd gecertificeerd voor gendergelijkheid.
In 2023 lanceerde Chiesi programma's om tegen 2030 gelijke loopbaanontwikkeling voor alle geslachten te bereiken. Deze omvatten mentorprogramma's voor vrouwen en Global Parenthood Guidelines ter ondersteuning van moderne gezinnen, met flexibel werkbeleid, training voor nieuwe ouders, billijk en verlengd ouderschapsverlof en economische en kinderopvangondersteuning.
Chiesi's zakelijke vrijwilligersprogramma erkende het belang van de gezondheid van de gemeenschap voor zakelijk succes en betrok meer dan 2,000 werknemers (30.5% van het personeelsbestand), in totaal 16,656 uur - een stijging van 77.5% ten opzichte van 2022.
WELVAART – Doe goed, doe goed, herhaal
Als blijk van onze toewijding aan sociale en ecologische verantwoordelijkheid heeft Chiesi in 2023 77% van de gegenereerde economische waarde uitgekeerd aan belanghebbenden - waaronder de lokale gemeenschap, kapitaalverschaffers, openbaar bestuur, werknemers, medewerkers, leveranciers en verkopers. De resterende 23% werd geherinvesteerd in het bedrijf om groei op lange termijn te bevorderen.
“Bij Chiesi geloven we in het principe 'Doe goed, doe goed, herhaal'. Deze filosofie onderstreept onze toewijding aan het creëren van succesvolle bedrijfsoplossingen die de samenleving ten goede komen, en het herinvesteren in impactvolle initiatieven", zegt Maria Paola Chiesi, vice-voorzitter bij Chiesi Group. «Door voortdurende innovatie en strategische herinvestering willen we een rimpeleffect van positieve verandering creëren, waarbij we aantonen dat goed doen en goed doen niet alleen verenigbaar zijn, maar elkaar ook versterken”.
Het duurzaamheidsverslag van Chiesi over 2023 heeft vrijwillig een extern assuranceproces ondergaan in overeenstemming met het Global Reporting Initiative (GRI). GRI is een onafhankelijke internationale normalisatieorganisatie die bedrijven helpt hun impact op milieu-, sociale en governancekwesties (ESG) te begrijpen en te communiceren. Als reactie op de nieuwe Europese Corporate Sustainability Reporting Directive zet Chiesi Group zich in om haar gegevensverzamelings- en rapportageprocessen te verbeteren, evenveel belang te hechten aan financiële als aan duurzaamheidsrapportage, en ervoor te zorgen dat ze op elkaar zijn afgestemd en geïntegreerd.
Chiesi: vormgeven aan een duurzame erfenis en toekomstvisie
“Chiesi is een familiebedrijf met een geschiedenis van bijna 90 jaar. Deze erfenis geeft ons een uniek vermogen om op lange termijn te plannen en pakt de uitdagingen aan waarmee de huidige en toekomstige generaties worden geconfronteerd", zegt Giuseppe Accogli, CEO van de Groep. «Op deze reis is het niet ons doel om op te vallen als een enkelvoudige entiteit. In plaats daarvan erkennen we dat het effectief aanpakken van de uitdagingen van de toekomst een gezamenlijke inspanning vereist tussen bedrijven, regelgevers en leveranciers binnen onze branche”.
Chiesi heeft de afgelopen jaren duurzame verandering strategisch aangepakt. Vorig jaar introduceerde het bedrijf een ambitieus strategisch plan voor duurzaamheid voor de periode 2023-2028, dat dient als een uitgebreide routekaart. Voorheen nam Chiesi Group de rechtsvorm van Benefit Corporation aan (in 2018 in Italië en de VS; in 2021 in Frankrijk) en werd een gecertificeerde B Corp (2019), waardoor ecologische, sociale en economische groeimotoren voor duurzaamheid van zijn bedrijfsontwikkeling zijn geworden.
[1] Scope 1: geeft directe broeikasgasemissies aan van bronnen die eigendom zijn van of gecontroleerd worden door de rapporterende onderneming.
[2] Scope 2: geeft de indirecte broeikasgasemissies aan die verband houden met de aankoop van elektriciteit of energie voor het verwarmen en koelen van de gebouwen.
[3] Chiesi behaalt Platinum Medal van EcoVadis: https://www.chiesi.com/en/medal-ecovadis/